De gemeente Westerkwartier is een gemeente van NIX!
Van 22 mei tot en met 22 juni staat de gemeente Westerkwartier in het teken van NIX18. In deze lokale campagneweken besteden we aandacht aan het normaal maken van ‘niet roken en niet drinken onder de 18 jaar’. Ook dit jaar gaan wij weer in gesprek met jeugdigen en ouders/verzorgers over NIX18.
Campagne 'Wat doe jij deze zomer?'
De zomer is in aantocht, de lokale feestweken volgen elkaar in rap tempo op, examenfeestjes worden gepland en dan moet de zomervakantie nog beginnen. De jongerenwerkers van Sociaal Werk De Schans gaan met jongeren in gesprek over hun zomer- en vakantieplannen. Daarbij zal het gesprek voorál gaan over het vieren van feestjes en je vakantie zonder alcohol. Net zo leuk!
Om tijdens de zomerse dagen de NIX18 campagne onder de aandacht te blijven brengen zullen we naast een social media campagne ook weer NIX18 zonnebrillen uitdelen onder de jongeren. Hierdoor blijft de komende periode NIX18 hopelijk onder de aandacht van jongeren en hun (directe) omgeving.
En laten we eerlijk zijn; wie wil nu niet een unieke NIX18 zonnebril bij zijn of haar collectie?
Onderzoek naar effectieve campagne(s) en interventies
Gelijktijdig vragen wij alle jongeren om deel te nemen aan een onderzoek naar werkzame en passende interventies en vormen van voorlichtingen rondom het thema NIX18. Als jongerenwerkers zijn wij samen met de gemeente Westerkwartier en onze netwerkpartners voortdurend aan het onderzoeken op welke wijze wij het thema NIX18 met jongeren kunnen bespreken en daarbij vooral kijken hoe we bij de leefwereld van jongeren kunnen aansluiten met onze voorlichtingen, interventies & campagnes.
Wij vragen de jongeren om een korte online vragenlijst in te vullen om bij te dragen aan dit onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door studenten van de opleiding Social Work van de Hanzehogeschool. De uitkomsten van dit online onderzoek zijn een onderdeel van een grotere onderzoeksopdracht en te ontwikkelen ‘eindproduct’ rondom het thema NIX18. Jongeren die deelnemen aan het onderzoek maken eveneens kans op één van de vier JBL geluidsspeakers.
Deelname aan het onderzoek kan o.a. via de volgende link survio NIX18.