Terug naar Nieuws

Het is fijn als iemand een oogje in het zeil houdt.

Gepubliceerd op:
Het is fijn als iemand een oogje in het zeil houdt.

Seniorenvoorlichting helpen 80+'ers in het Westerkwartier.

 

[De Streekkrant, 24-05-2024]

ZUIDHORN - De leeftijd van tachtig jaar bereiken, is niet niks. In een tijd waarin informatie- en technologietrends elkaar snel opvolgen, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat senioren gelijke toegang hebben tot kennis en hulpmiddelen. Het uitzoeken van deze regelingen kan lastig zijn. Sociaal Werk De Schans voorziet in deze behoefte door seniorenvoorlichting te bieden. Marjan Hoekstra is één van de coördinatoren vanuit Sociaal Werk De Schans. Hilly de Haan, die ook aanwezig is, is één van de seniorenvoorlichters: ‘Ik hoop dat tegen de tijd dat ik tachtig ben, ik ook hulp zal krijgen van een seniorenvoorlichter.’

Seniorenvoorlichting Westerkwartier werkt als volgt: Zodra een senior de leeftijd van tachtig bereikt, wordt hij of zij via een brief benaderd. Zodra er interesse is, gaat een vrijwilliger op huisbezoek. Het bieden van een luisterend oor, vroegtijdig signaleren van problemen en waardevolle verbindingen leggen zijn de taken die een seniorenvoorlichter heeft. Tijdens het huisbezoek speelt de seniorenvoorlichter een belangrijke rol in het herkennen van mogelijke uitdagingen. Of het nu gaat om gezondheidskwesties, gevoelens van eenzaamheid, of praktische zaken, de voorlichter is de schakel naar professionele ondersteuning en relevante hulpbronnen.

De Haan is één van deze vrijwilligers. Ze is werkzaam in de gebieden Grootegast en Zuidhorn. ‘Het geeft mij zoveel positieve energie wanneer ik bij deze senioren langsga. Je merkt als voorlichter dat het bezoek echt wordt gewaardeerd. Daarnaast kunnen we hen ook vaak helpen. Zo komen er bijvoorbeeld ook dingen ter sprake zoals losliggende stoeptegels in de wijk, wat het lopen met de rollator bemoeilijkt of krijgen we te horen over geluidsoverlast. Dit kan ik vervolgens terugkoppelen naar Sociaal Werk De Schans, zodat zij dit soort dingen verder kunnen oppakken.’ De focus van het bezoek ligt verder bij de bewoner zelf. Aan de hand van een vragenlijst wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de woonsituatie en ook de fysieke en geestelijke gezondheid van de senior komen aan bod. ‘Daarnaast helpen we de mensen ook met bepaalde regelingen. Denk bijvoorbeeld aan het meekijken naar de taxi-pas of het WMO. Begrijpen zij hoe ze dit kunnen regelen? Ik check daarom altijd of de persoon ook kennis heeft van de digitale wereld. Vooral nu er de afgelopen jaren zulke sprongen in ontwikkelingen zijn gemaakt. Het is juist daarom belangrijk om te controleren of dat allemaal lukt. Sommige redden zich prima, maar anderen begrijpen het niet. Wat er dan gebeurd, is dat ze bepaalde regelingen of subsidies mislopen, omdat ze niet weten hoe ze het kunnen aanvragen. Dat is natuurlijk zonde.’

Na het bezoek aan de senior, koppelt De Haan het ingevulde formulier terug naar Sociaal Werk De Schans. Op deze manier krijgen zij een duidelijk beeld van de woonomgeving, de situatie en de gesteldheid van de senior. ‘Het pakt alle facetten mee, waardoor we een duidelijk totaalplaatje krijgen van de persoon’, zegt Hoekstra. Mocht het nodig zijn neemt Sociaal Werk De Schans een extra keer contact op voor een vervolgbezoek of wordt er teruggekoppeld naar de gemeente. Dat is ook het doel van de Seniorenvoorlichting. Het informeren van de senioren over regelingen, voorzieningen en activiteiten, draagt namelijk bij aan het zo lang mogelijk functioneren in de eigen woon- en leefomgeving. ‘Daar helpen wij op deze manier ook aan mee. Zo’n kijkje achter de voordeur is dan een fijne indicator: zijn de bewoners nog zelfredzaam, zijn ze geestelijk en lichamelijk gezond?’, voegt Hoekstra toe.

De bezoeken worden door heel het Westerkwartier georganiseerd. Vrijwilligers krijgen een lijst, waarop alle tachtigjarigen staan. Vervolgens wordt er via een brief een aankondiging gedaan dat er een seniorenvoorlichter contact opneemt voor een huisbezoek. Vervolgens gaan zij bij hen langs om een bezoekje te brengen. De senioren krijgen vervolgens een contactwijzer, een volledig aanbod aan alle voorzieningen, regelingen en activiteiten in het woongebied van de ouderen. ‘Soms is de stap om contact op te nemen met een instantie te groot. Ze vinden daarnaartoe bellen vaak lastig. De mensen die nu tachtig worden, komen uit 1944. Juist die naoorlogse generatie heeft erg veel meegemaakt en heeft de wereld enorm zien veranderen. Het is een hele sterke generatie die nauwelijks om hulp wil vragen.’ De Haan voegt hieraan toe: ‘We willen hun problemen juist zo vroegtijdig mogelijk kunnen signaleren. We willen deze fase zo makkelijk mogelijk maken en we willen ervoor zorgen dat ze de plek naar ons goed weten te vinden.’

Op dit moment is Sociaal Werk De Schans nog op zoek naar vrijwilligers. ‘Het is een mooie manier om mensen te helpen’, zegt De Haan. ‘Je gaat met ouderen in gesprek en het is duidelijk merkbaar hoe erg dat wordt gewaardeerd. Dat maakt het zo waardevol. Al gaat alles goed en weten ze zich te redden, is het fijn voor hen om te weten dat er iemand een oogje in het zeil houdt. Ze worden op deze manier gezien. Daarnaast help je ook de kinderen van de senior, vooral in deze tijd waarin het aantal mantelzorgers groeit. Dat is de waarde van seniorenvoorlichting’, besluiten de Haan en Hoekstra. Voor meer informatie of de aanmelding tot vrijwilliger kan er een bericht worden gestuurd naar info@sociaalwerkdeschans.nl of via 0594- 745 620.

 

 

14-11-2024

Eerste editie Maakplaats Zuidhorn

Afgelopen dinsdag, 12 november, was de eerste editie van 𝗠𝗮𝗮𝗸𝗽𝗹𝗮𝗮𝘁𝘀 𝗭𝘂𝗶𝗱𝗵𝗼𝗿𝗻. 
Lees meer